FAQ nya startsidan
-
En uppsägning ska vara skriftlig och ges till dig personligen. Vid uppsägning ska din lokala fackliga klubb eller sektion förhandla med arbetsgivaren. Om du inte vet vem du ska vända dig till, kontakta vår medlemsservice Seko Direkt.
-
Som arbetsskada räknas olycksfall, arbetssjukdom, smitta och färdolycksfall. Har du råkat ut för en arbetsskada ska du anmäla det till din chef, klubb och skyddsombud.
- Dokumentera skadan och ta kontakt med ditt skyddsombud.
- Komplettera gärna med fotografier.
- Notera vilka som var där när du skadades. Ta vittnesuppgifter.
- Se till att du får blanketten "Anmälan om arbetsskada/personskada" från din chef eller personalchef och fyll i den.
- Se till att alla uppgifter kommer med och att skyddsombudet får ta del av utredningen.
- Blanketten skickas till Försäkringskassan.
- Om du jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal kan du ha rätt till Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA, TFA-KL, PSA) Den kan ge ersättning för inkomstbortfall, sveda och värk, invaliditet och sjukvårdskostnader vid arbetsskada. Villkoren finns på AFA:s hemsida.
-
Centrala kollektivavtal för hela din bransch hittar du på sidan med Sekos avtalsområden. Utöver de centrala avtalen finns lokala avtal som reglerar villkoren på just din arbetsplats. Kontakta din sektion eller klubb om du vill se ditt lokala kollektivavtal.
-
I medlemsavgiften ingår en inkomstförsäkring, olycksfallsförsäkring, barngrupplivsförsäkring och tjänstegrupplivförsäkring (TGL).
Som medlem har du också en juristförsäkring till en förmånlig premie. Juristförsäkringen kan du välja bort om du vill.
-
Nej. A-kassan är en frivillig försäkring som du tecknar för att skydda din lön om du skulle bli arbetslös.
Här kan du gå med i Sekos a-kassa.
-
Avgiften baseras på all beskattningsbar inkomst. Det vill säga den ersättning före skatt du får från Försäkringskassan om du är sjukskriven eller föräldraledig. Det gäller också den ersättning före skatt som du får från a-kassan om du är arbetslös.
-
Medlemskortet styrker att du är medlem. Du kan komma att behöva detta om du t ex vill nyttja medlemsförmåner, erbjudanden och rabatter från LO Mervärde. Medlemskortet skickas till alla nya medlemmar i välkomstmappen, men finns också digitalt på mina sidor, som du kommer åt om du loggar in via BankID. Har du tappat ditt medlemskort gör det alltså ingenting, det finns digitalt också. Vill du ändå beställa ett nytt kort, maila dina uppgifter till sekokortet@seko.se