Upphandlingsunderlag med säkerheten i fokus som följs och efterlevs
· Fackligt inflytande och större politisk insyn vid upphandlingar liksom krav på förhandlingsskyldighet och rätt till information för fackliga organisationer.
· Begränsa användandet av bemanningsföretag.
· Stoppa avtalsdumpningen inom trafiken.
· Ökad den fackliga insynen och inflytandet genom ett samverkansforum där man gemensamt följer och utvärderar om och hur anbudet hålls under en upphandlings löptid.
Låt de fackliga organisationerna vara en integrerad part i processen då en upphandling ska ske. Det är vi som organiserar de som arbetar inom kollektivtrafiken som bäst i detalj kan beskriva personalens arbetsuppgifter och varför vi behövs. Idag sker upphandlingar bakom stängda dörrar utan tillräcklig insyn från varken politiker, brukare eller personal. Det är också tydligt hur banden mellan trafikförvaltningen och vissa av de anbudsläggande entreprenörerna är extra starka. Många chefer har gått direkt från ett uppdrag hos en operatör till en ny post hos SL. Detta ser vi som problematiskt. Trafikförvaltare och upphandlande entreprenörer måste förbli oberoende parter.
Vi anser att politiken kan fylla en avgörande roll när det handlar om att bestämma vilka villkor som ska gälla för personalen under en upphandlings löptid. Den anställdes familjesituation, krav om meddelarfrihet, att delade turer inte får förekomma och inte minst krav på personalövergång enligt Las 6b är alla saker som kan kravställas då en upphandling sker. Politiken ska också ha makten att välja bort de entreprenörer som exempelvis sätter osäkra anställningar i system eller hyvlar personalens arbetstid.
Det behövs starkare skrivningar än ”kollektivavtalsliknande villkor”. Inom trafiken kan detta riskera hänsyftas till de centrala avtalen som ofta är svaga. Då det idag finns globala koncerner med mål om att ta över driften av stora delar av landets kollektivtrafik behövs också att användande av ”först tecknade avtal” hindras. Med denna skrivning vill upphandlande koncerner dumpa villkor inom verksamheterna med hjälp av konkurrens mellan egna avtal.