En behovsstyrd kollektivtrafik i egen regi
· Återta kollektivtrafiken i egen regi.
· Om upphandlingar ändå ska ske, lägg anbud om egen regi och låt kvaliteten väga tyngre än priset.
· Skatte- och biljettintäkter från kollektivtrafiken ska oavkortat återinvesteras och inte gå till privata fickor.
Marknadsstyrningen av kollektivtrafiken är i grunden ett feltänk. Ska vi ha tunnelbanor, pendeltåg, bussar, spårvagnar och skärgårdstrafik som svarar efter resenärers behov kan inte enbart principen om utbud och efterfrågan vara rådande. Framför allt kan inte trafiken upphandlas till den entreprenör som lägger lägst anbud såsom EUs regler gör gällande idag. Vi är övertygade om att ifall den politiska viljan finns är det fullt möjligt att kvaliteten ska väga tyngre än priset vid situationer av upphandlingar. Det borde också vara ett självklart alternativ för politiker att lägga ett anbud om egen regi i processen kring en upphandling. Om inte annat för att en gång för alla räkna på vad att driva trafiken i egen regi verkligen kosta och om upphandlingar verkligen är receptet för att nyttja skatteintäkter på mest effektiva sätt.
Idag går en allt för stor del av våra skattepengar till de upphandlade företagens vinster, ledning och administration. MTRs avtal att sköta trafikeringen av tunnelbanan har genererat bolaget cirka 100 miljoner i privata vinster per år under en period av tio år. Upphandlingar, överklaganden och kontrollsystem kostar dessutom mycket pengar. Under den senaste mandatperiodens blågröna styre i region Stockholm har vi sett hur miljarder av våra gemensamma medel förslösats.
Den kortsiktighet som följer då SLs gemensamma ansvar säljs ut till olika privata operatörer har resulterat i snabba affärer och lösningar bakom stängda dörrar efter att de ursprungliga allt för optimistiska budgetarna för olika projekt brustit. Bland annat har det handlat om ett nytt signalsystem på tunnelbanans röda linje som inte kunnat införas trots att miljoner satsats. Det har handlat om nya fordon till Roslagsbanan som blivit mer än dubbelt så dyra gentemot vad man först räknat på. Likaså kommer notan för bygget av tunnlarna till Stockholms nya tunnelbanelinjer stanna på många ytterligare miljarder än vad det majoritetsstyret först räknat med. Allt detta hade kunnat undvikas om man haft ett gemensamt grepp och kontroll kring driften och investeringarna samt större demokratisk insyn i upphandlingsprocesserna.