Fotograf: LO-dis Sthlms län

Alexander Petersson om regeringens nya budget

Seko Stockholms tillförordnade ordförande Alexander Petersson är kritisk till regeringens nya budget.

Den borgerliga högerregeringens budget är en riktad höger mot arbetare i hela Sverige, men inte minst arbetarna i Stockholmsregionen drabbas. De drabbas både i det vardagliga livet och på sina arbetsplatser. Höga skattesänkningar till höginkomsttagare blir samtidigt ett hån mot de arbetare som ens får en skattesänkning, där summorna per månad skiljer sig på flera tusen kronor.

En underbetald kriminalvårdare eller lokalvårdare i Stockholms kollektivtrafik kan bara drömma om den ekonomiska lättnad som de stackarna på samhällets topp nu får av statsminister Ulf Kristersson (M) och finansminister Elisabeth Svantesson (M). Var deras lojaliteter ligger råder ingen tvekan om.

Samtidigt som regeringen sänker skatten för de allra rikaste med ena handen, stryper de pengarna till våra Seko-medlemmar i Sveriges regioner som ännu en gång nekas de statsbidrag de skulle behöva för att kunna upprätthålla anständiga villkor i vården eller ge stockholmarna en trygg kollektivtrafik som både resenärer och anställda efterfrågar. Frågan vi ställer oss är vilka delar av våra verksamheter regeringen nu vill att vi ska skära ner i? Sekos medlemmar har drabbats tillräckligt av högerpolitiken.

Alexander Petersson
T.f. ordförande