Seko om infrastruktursatsningarna: "Risk för fortsatt marknadskaos"

Seko välkomnar att regeringen gör satsningar på underhållet av vägar och järnvägar i infrastrukturproposition. Men vi menar att resurserna som avsätts till järnvägsunderhållet är långt ifrån tillräckliga. Med regeringens förslag ser Seko inget slut på tågkaoset.

Publicerad:

– Regeringen fortsätter att svika alla tågresenärer. Med dagens förslag kommer tågen fortsätta att komma för sent. Signalfel och växelfel kommer fortsatt att vara vardag på den svenska järnvägen. Både resenärer och våra medlemmar inom järnvägsbranschen kommer att bli lidande, säger Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko.

Seko menar också att det kommer uppstå negativa överflyttningseffekter av gods från järnväg. Klimatet blir också lidande då utsläppen ökar.

– Även bilister vinner på att gods transporteras på järnvägen. De som behöver använda bilen i sin vardag vill inte sitta fast i köer eller omges av långtradare på motorvägen, säger Gabriella Lavecchia.

I propositionen öppnar regeringen också upp för alternativa finansieringsmodeller, till exempel via OPS-avtal (offentligt-privat samverkan), av ny infrastruktur. Seko tycker inte att detta är en bra idé.  Seko ser behovet av att öka takten i byggandet av ny järnväg och nya vägar men menar att detta bör vara ett statligt ansvar, genom till exempel lånefinansiering.

– Vi behöver färre, inte fler privata aktörer. Med regeringens politik kommer marknadskaoset att fortsätta, säger Gabriella Lavecchia.

Uppdaterad: