Nu startar arbetsmiljöveckan
Förra året blev det svartaste på mycket länge i Sverige. 55 personer gick till jobbet utan att komma hem igen. Men genom att jobba systematiskt med arbetsmiljöfrågor hade de flesta dödsfall kunnat undvikas. Det blir Sekos fokus under arbetsmiljöveckan som startar i dag.
Hittills i år har 30 personer dött på jobbet. Det här är fullständigt oacceptabelt, och ändå bara toppen på ett isberg. Varje år dör ungefär 3000 personer i förtid av sjukdomar eller skador som beror på ohälsosamma arbetsmiljöer.
Anledningarna till att det ser ut så här är flera. De skiljer sig också åt mellan olika branscher. Kostnader pressas, upphandlingar vinns av de med lägst anbud, budgetar kapas och tidspressen ökar för de som gör jobbet. Arbetsgivare låter sina egna ekonomiska intressen väga tyngre än liv och hälsa. Det fullständigt livsviktiga arbetet med att undanröja risker och förebygga arbetsmiljöproblem prioriteras alldeles för ofta bort.
Arbetsgivarens ansvar
Men i Sverige har faktiskt arbetsgivaren enligt lag ansvaret för arbetsmiljön. Arbetsgivaren är skyldig att se till att det finns ett systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen. Risker ska undanröjas och arbetsmiljöproblem förebyggas.
Seko har 2500 skyddsombud som bevakar att arbetsgivarna lever upp till arbetsmiljökraven. Vi kämpar för att minst ett skyddsombud från Seko ska finnas hos varje arbetsgivare där vi har kollektivavtal.
Du och dina arbetskamrater kan påverka genom att berätta vad i arbetsmiljön som inte funkar och vad som behöver förändras. Prata med ert skyddsombud om ni tycker att något är fel.
Viktigt jobba systematiskt
Genom att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna skulle de flesta allvarliga olyckor och dödsfall kunna undvikas.