Avtal 2025: Sjöfolk formulerar sina avtalskrav
Mer pengar, längre vilotider och en pension som går att leva på var några viktiga frågor som diskuterades när Seko hade samlat sjöfolket till avtalskonferens i Uddevalla under två halvdagar.
På plats på Bohusgården samlades omkring 25 förtroendevalda, tillika fackliga företrädare för ett tiotal rederier för att prata ihop sig om kommande yrkanden inför avtalsförhandlingarna på SARF-området (Färjeavtalet och Storsjöavtalet). Tillsammans skulle de diskutera och prioritera bland totalt 44 motioner som hade skickats in till avtalskonferensen från medlemmar och förtroendevalda i branschen.
– Det har varit två givande dagar med en stor blandning av motioner och kreativa samtal med de förtroendevalda i branschen. Det finns givetvis olika åsikter kring vilka förbättringar i avtalen vi ska lägga fokus på i de kommande förhandlingarna, men det finns också flera gemensamma nämnare, som vi ska driva med samlad front för att få mer kraft bakom kraven vi ställer, säger avtalsansvarig ombudsman Joakim Hellmouth som tillsammans med Seko Sjöfolks ombudsman, Mikael Lindmark, ledde konferensen.
Avtalskonferensen är startskottet på det som till slut ska mynna ut i nya löner och bättre villkor för Sekos medlemmar. Motionerna var uppdelade i block som handlade om lön och ersättningar, arbetstid, arbetsmiljö, pension och övriga förändringar i avtalen. Deltagarna fick mellan diskussionerna dela upp sig i mindre grupper för att försöka komma överens om vilka motioner man gemensamt skulle prioritera för att få ner antalet krav som sedermera ska skickas som en handfull skarpa yrkanden till Sekos förbundsstyrelse för behandling och beslut.
– Givetvis vill vi ha mer pengar. På flera håll har vi en brist på sjömän och högre löner är viktigt för att öka attraktiviteten för sjömansyrket. Så mycket av diskussionerna handlade om hur vi ska få ut så mycket som möjligt, säger Joakim Hellmouth.
Vilotider var också en het fråga på konferensen. De måste bli längre. Det är tufft att jobba till sjöss och återhämtningen mellan arbetspassen blir lidande, vilket leder till både sömnbesvär och sjukskrivningar, som kostar arbetsgivarna onödiga pengar.
– Långa och monotona arbetspass, dåliga bostadsförhållanden ombord och dåligt planerade scheman är arbetsmiljöproblem i branschen vi måste vi fortsätta jobba för att komma till rätta med. Det är samma här. Vill man vara en attraktiv arbetsgivare så bör man lyssna på våra medlemmar för att få ordning på detta. Vi har drivit frågan länge nu, och vill vi se att steg tas åt rätt håll, säger Hellmouth.
Vidare så var frågan om mer i pension något som engagerade många på konferensen.
– Sjömän som går i pension har det ofta sämre ställt än en fattigpensionär, sa en av deltagarna på konferensen och hänvisade bland annat till orättvisa pensionsregler för sjömän.
När avtalskonferensen närmade sig slutet hade de 44 motionerna bantats ner och bakats ihop till en mer hanterbar mängd. Nu kommer förhandlingsdelegationen på avtalsområdet att fortsätta arbetet med att förädla motionerna till avtalsyrkanden som man gemensamt ska driva gentemot motparten.
Vi återkommer givetvis här på hemsidan och i våra andra kanaler med mer information när yrkandena har överlämnas och förhandlingarna påbörjas.