A-kassan lanserar nya funktioner på Mina sidor
Idag torsdag den 26 oktober lanserar a-kassan en uppdaterad version av e-tjänsten Mina sidor. Med hjälp av smarta frågeflöden, informationsöverföring i realtid och större möjligheter för medlemmarna att själva ha kontroll över sitt ärende kortas vägen från arbetslöshet till utbetalning av ersättning.
Sekos a-kassa är den första av landets 27 a-kassor som lanserar den nya versionen av Mina sidor. Senare i höst följer resten a-kassorna efter.
– Tanken är att en medlem nu ska kunna sköta i princip hela sitt ärende på nätet, säger Gabriella Andersson som leder arbetet från a-kassans sida.
Smarta och automatiska frågeflöden ställer de frågor som är relevanta för varje person, det finns möjligheter att själv ladda upp dokument och att följa sitt ärende på ett överskådligt sätt.
– Den som ansöker om ersättning på Mina sidor får en att göra-lista som vägleder en hela vägen fram till beslut och förhoppningsvis utbetalning av ersättning. I och med att kommunikationen sker online mellan medlemmen och oss på a-kassan kommer handläggningstiden att förkortas.
Lika för alla
Den digitala hanteringen gör det enklare för både a-kassan och medlemmarna. – Vi hoppas självklart att det här leder till ytterligare ökad nöjdhet och likabehandling av våra medlemmar. Med de smarta frågeflödena som anpassar sig utifrån medlemmens situation försvinner även behovet av blanketter då frågorna ställs direkt på Mina sidor.
Ord och begrepp byts ut
I samband med uppdateringen av Mina sidor passar a-kassan också på att justera språket. Gamla a-kassespecifika ord byts successivt ut mot mer allmängiltiga ord.
– Ett exempel är ordet kassakort som vi använt under alla år. I dag när nästan alla är digitala är det väldigt få som redovisar vad man gjort på ett papperskort. Alla a-kassor har gemensamt valt att byta ut det till tidrapport som tydligare beskriver vad det handlar om.
För mer information – A-kassan för Service och Kommunikation