Seko välkomnar granskning av postoperatörer

Seko välkomnar den granskning av postoperatörer som Post- och telestyrelsen nu genomför. Ordförandena för såväl Seko Posten som Seko Bring menar att bristerna i utdelningen har ett klart samband med den pressade situationen för brevbärare.

Publicerad:

Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat att att genomföra en vad de kallar en oberoende förstudie av de två största postoperatörerna Postnord och Bring. Bakgrunden är den stora mängden klagomål från allmänheten. Både Seko Posten och Seko Bring välkomnar granskningen.

En förklaring till Postnords problem är den nya arbetssättet med maskinell brevsortering. I praktiken bildar de maskinsorterade kuverten en ny hög för brevbärarna att hålla koll på, vid sidan om posten som de fortfarande sorterar själva.

– Att dela ut med en extra hög i flerfamiljshus anser vi är direkt olämpligt, säger Johan Lindholm.

Förutom det nya arbetssättet pekar Johan Lindholm på brister i bemanningen som en förklaring till de fel som uppstår i utdelningen.

– Det är ofta brandkårsutryckningar ute på brevbärarkontoren. Seko kräver en stabil grundbemanning för att komma till rätta med det problemet.

Seko Bring har under lång tid påtalat problem med underbemanning för arbetsgivaren.

– Samtidigt har Bring genomfört en omorganisation under pressade former. Den i kombination med underbemanningen har lett till stora kvalitetsbrister, säger Seko Brings ordförande Eddie Lövholm Eriksson.

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsenheten
Kategorier: