Seko om Tonnageskatteutredningen: ”I huvudsak ett bra förslag”
Tonnageskatteutredningen överlämnas i dag till regeringen. Sjöfartsnäringen välkomnar det föreslagna tonnageskattesystemet, den så kallade ”blå skatten”, men menar samtidigt att riksdagens och skattens syfte – en konkurrenskraftig svensk sjöfart - motverkas av finansieringsförslaget att minska sjöfartsstödet med cirka 40 miljoner kronor.
Efter många vändor i riksdagen tillsatte den förra regeringen en utredning om tonnageskatt. Idag har den presenterat sitt betänkande, där den föreslår att tonnageskatten ska införas. Tonnageskatt är en frivillig skatt som rederierna kan ansluta sig till. Den möjliggör för rederier att betala fasta taxor som utgår från storleken på fartygen, istället för den faktiska vinsten. Det är ett förutsägbart system som redan finns i nästan alla andra europiska sjöfartsnationer.
Arbetsmarknadens parter har lämnat ett särskilt yttrande i utredningen.
– Förslaget är i huvudsak bra, men den föreslagna finansieringsmodellen riskerar att motverka huvudsyftet för utredningen; att skapa bättre förutsättningar för den svenskflaggade handelsflottan. Vi har, tillsammans med tjänstemännen och arbetsgivarna lämnar ett särskilt yttrande till utredningen, där vi påpekar detta, och anger alternativ, säger Tomas Abrahamsson, vice förbundsordförande i Seko.
Seko har tillsammans med Sveriges Redareförening, och Sjöbefälsförening bildat det ”Blå skatteinitiativet” för att öka medvetenheten om sjöfartens betydelse för arbetsmarknaden, miljön och tillväxten.
Det blå skatteinitiativet menar att införandet av det föreslagna tonnageskattesystemet kommer innebära att fler fartyg flaggas in, vilket kommer att ge ökade skatteintäkter som inom kort tid kommer att bidra till systemets finansiering. Till detta kan läggas den mängd övriga positiva skatteeffekter som tonnageskatten får för samhällsekonomin. Beräkningar visar att Tonnageskatten – den blå skatten – ger ekonomiska intäkter och mervärden tämligen omgående. Den relativt lilla summa som den blå skatten kostar, ca 40 miljoner, vägs mer än väl upp av den ökande intäkten som uppskattas till omkring 13 miljarder i ökad BNP.
– Utredningens förslag om tonnageskatt är jättebra. Det kommer innebära en stärkt sjöfart med många fler jobb, ökad tillväxt och möjligheter till en klimatsmart satsning på infrastrukturen. Samtidigt föreslår utredningen att skatten ska finansieras genom ett minskat sjöfartsstöd, vilket är både onödigt och motverkar de positiva effekterna. Tonnageskatten kommer betala sig själv och behöver inte finansieras, säger Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk.
Läs mer om det Blå skatteinitiativet och tonnageskatten på www.blåskatt.se