Skåneregionen upprepar Stockholms misstag
Skåneregionen har nu drabbats av samma kris som när SL (Stockholms Lokaltrafik) upphandlade pendeltågstrafiken år 2001. Skandalföretaget Citypendeln tog då över verksamheten. Man lade ett anbud som baserade sig på hälften så många lokförare och tågvärdar som föregångaren SJ.
Fullständigt kaos rådde för resenärerna på pendeltågen. Många stockholmare minns fortfarande denna tid med förfäran. Efter en tid inledde dock arbetsgivaren ett samarbete med facket för att förbättra situationen. Man övergav planera på att försämra kollektivavtalet. När Citypendeln 6 år senare lämnade över verksamheten till nästa entreprenör var den åter fungerande. Dock var antalet anställda fler än när SJ bedrev verksamheten.
Bakgrunden liknar väldigt mycket den situation Veolia och huvudmannen Öresundståg nu försatt sig i. En upphandling där kvalitet och social hänsyn för personalen får stå tillbaka för lägsta pris. Resultatet blir dåligt för alla inblandade såväl resenärer som personal och företag.
Lärdomarna som följde av skandalen med Citypendeln skulle dock visa sig viktiga. Istället för att bara fokusera på lågt pris insåg huvudmannen att man måste ställa krav på kvalitet. Detta renderade i att när upphandlingen av tunnelbanan genomfördes år 2009 vann företaget MTR anbudet. MTR hade inte lagt det billigaste anbudet. Tvärtom var MTR:s anbud 200 miljoner dyrare årligen. 1,6 miljarder över kontraktsperioden. Förlorare var lågprisalternativet Veolia som gjorde allt för att överklaga tilldelningsbeslutet.
Nu upprepas samma historia igen. Varningssignaler har funnits. När DSB drog sig ur Öresundstrafiken gjorde en revisionsbyrå beräkningen att 450 miljoner kronor saknades för att nå en ekonomi i balans. I denna situation väljer Öresundståg att ”skära” kostnader för anbudet med 10 %. Företaget som vinner upphandlingen, Veolia är dessutom 53 miljoner kronor billigare än närmaste konkurrent. Förfrågningsunderlaget är helt i avsaknad av sociala krav. Läs mer här i Sekos rapport ”Spårlöst försvunna rättigheter” om vilka krav man som huvudman har rätt att ställa.
Företaget kräver nu att kollektivavtalet skall försämras. Heltidsanställda skall sägas upp och återanställas på timbasis. Den gamla tidens förhatliga daglöneslaveri har nu ersatts av den moderna tidens timlöneslaveri. De timlöneanställda på Veolia vittnar om fruktansvärda arbetsförhållanden där man förväntas vara tillgänglig dygnet runt. Man måste omedelbart ringa upp arbetsgivaren om man har missat ett telefonsamtal.
Detta framgår av arbetsgivarens ”rutin 118 ”. Man kan som timlöneanställd i Veolia hamna på ”svarta listan”. De timanställda vittnar om att den som ej lagt sig tillgänglig för arbete på helgerna drabbas av repressalier. Lägger man sig inte tillgänglig för arbete varannan helg blir man avslutad.
Telefonen slutar ringa helt. När man inte lagt sig tillgänglig kan man bli uppringd av arbetsledningen. Man måste då motivera varför man inte lägger sig tillgänglig den helgen. ”Jag skall gå på Mormors 70-årsuppvaktning” och liknande. På detta sätt skapas ett system av helt oavlönad dygnet runt-jour. Den här utvecklingen måste brytas snarast.
Fackföreningarna behöver skärpa sina kollektivavtal och lagstiftaren måste agera. En stor del av Sveriges unga arbetskraft arbetar som timanställda. Pensionsavgifter betalas inte in. Sjuklön betalas inte ut. Seko försöker nu hindra denna utveckling.
Stöd vår kamp. Vilket samhälle skall våra barn växa upp i?
– Förhandlingsenheten, Seko