Ny rapport från Seko: Myndigheterna för slappa vid upphandlingar

Otrygghet och dumpade villkor. Det är den verklighet som arbetstagarna inom den upphandlade järnvägstrafiken lever i. Och myndigheterna tar inte sitt ansvar. Det visar Sekos nya rapport "Spårlöst försvunna rättigheter".

Publicerad:

Sedan Sverige tog steget att fullt ut börja upphandla järnvägstrafik har arbetstagarna inom spårtrafiken fått en mer otrygg vardag. Inte bara kan de bli tvingade att söka om sina jobb – varje ny upphandling kan dessutom innebära att arbetsgivaren ges tillfälle att slingra sig ur tidigare överenskommelser. Sekos medlemmar vittnar allt oftare om otrygghet och dumpade villkor i samband med offentlig upphandling.

Det betyder att den som arbetar som exempelvis ombordspersonal helt enkelt inte vet om nästa upphandling innebär förlorade semesterdagar, lägre lön eller delade turer. I värsta fall arbetslöshet. De flesta av oss skulle få en stor klump i magen av att leva med sådan ovisshet. Men det behöver inte vara så.

Fel peka ut EU-rätten som hinder
I samtal med politiker, myndigheter och Konkurrensverket framställs ofta EU-rätten som ett hinder för att ge våra medlemmar en trygg arbetsplats. I Sekos rapport ”Spårlöst försvunna rättigheter” utreds sanningshalten i dessa påståenden. Fynden är tydliga. Både EU-rätten och den svenska lagstiftningen ger myndigheter stort spelutrymme att skapa schyssta villkor för arbetstagarna vid offentlig upphandling, där myndigheterna kan ställa krav på såväl bibehållna villkor och verksamhetsövergång. Speciellt inom spår- och järnvägstrafiken där lagstiftningen, genom EUs kollektivtrafikförordning är som mest generös.

Tyvärr visar Sekos studie att Sveriges upphandlande myndigheter endast tar begränsat ansvar, vid ett fåtal tillfällen. I de 21 upphandlingar som granskats har det endast i 16 fall ställts krav på verksamhetsövergång eller på bibehållna villkor. Det betyder inte att Sekos medlemmar alltid får sämre villkor av en upphandling. Men i de fall som arbetstagarna får behålla sina villkor sker det trots myndigheternas agerande, inte som en följd.

Seko kräver att myndigheterna tar sitt ansvar
Seko kräver nu att politikerna och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna tar sitt ansvar i framtida upphandlingar och inte tillåter besparingar som sker på personalens bekostnad. I denna rapport finns den nödvändiga kunskap och vägledning som behövs för att kunna tillmötesgå Sekos krav. 

Läs hela rapporten här.

 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen