SEKO ställer krav på aktivare tillsynsmyndighet för järnvägen

Dagens system med egenkontroll, där entreprenörer beskriver sitt säkerhetsarbete i pappersform för tillsynsmyndigheten, har visat sig otillräckligt i en avreglerad marknad med ett stort antal operatörer. 

Publicerad:

Skall vi undvika arbetsplatsolyckor behövs en aktiv tillsynsmyndighet som genomför fler oanmälda säkerhetsinspektioner på arbetsplatserna. Med anledning av olyckan på Saltsjöbanan kommer SEKO att genomföra en medlemsundersökning angående säkerhetsarbetet inom den spårbundna kollektivtrafiken. En liknande undersökning genomfördes bland SEKOs medlemmar i Stockholms tunnelbana i december 2010. Den visade bland annat att det var vanligt förekommande att tåg som är mer slitna än vad regelverket tillåter skickas ut i trafik. Här kan du ta del av denna rapport (pdf). Novus undersökning bland SEKO-medlemmar i tunnelbanan (pdf).

 

Vad gäller olyckan på Saltsjöbanan inväntar SEKO Statens Haverikommissions rapport samt resultatet av åklagarens förundersökning angående arbetsmiljöbrott innan vi fattar beslut om vidare agerande.

 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen