Ny kampanj: 90 procent vill ha samhällsvinst

Nu startas kampanjen ”90 procent för samhällsvinst” som ett steg för att göra debatten om vinster i välfärden mer nyanserad. Kampanjen är till för att även de 90 procent som vill ha samhällsvinst, alltså de som är emot vinstintresset i välfärden, ska få möjligheten att göra sin röst hörd.

Publicerad:

Bakom kampanjen står Katalys, som är ett oberoende fackligt idéinstitut startat av 6F. Katalys har, tillsammans med Novus Opinion, gjort en opinionsundersökning där det bekräftas att en övervägande majoritet av svenskarna är negativa till vinster i välfärden. Även en rapport har tagits fram kring detta.

Undersökningen visar att endast åtta procent av svenskarna är för helt fria vinstuttag i välfärden och två procent är osäkra. Det betyder alltså att hela 90 procent antingen vill förbjuda, begränsa eller återinvestera de vinster som privata företag gör av skattemedel avsatta för vård, skola och omsorg.

Du kan läsa mer om kampanjen och ladda ner såväl rapport som opinionsmätning på kampanjsidan samhallsvinst.se, där du också kan skriva insändare och maila din partiledare. 

På hemsidan kan du även interagera med sociala medier, till exempel genom att ladda ner en omslagsbild eller en knapp till din Facebooksida eller Twitter.  På så sätt kan du tydligt visa att du också är en av de 90 procent som säger nej till vinstintresse i välfärden och istället ja till samhällsvinst.

 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen
Kategorier: