Kronofogden reagerar på 6F:s reklamfilm

Kronofogden har i en skrivelse till 6F-förbunden reagerat på att det i 6F:s reklamfilm ”Vilket samhälle vill du ha?” finns med en scen med personer som kan uppfattas som medarbetare hos Kronofogden.

Publicerad:

Vi inom 6F beklagar självfallet om Kronofogden som myndighet känner sig svartmålade i vår reklamfilm. Det har absolut inte varit 6F:s syfte att hänga ut Kronofogden. Målet med denna film är att lyfta upp ett växande samhällsproblem med en mer och mer otrygg arbetsmarknad. Denna film syftar inte på något sätt till att svartmåla myndigheter, utan är en fiktiv beskrivning av hur vi tror att många som har det svårt i dagens samhälle kan uppleva sin livssituation. Det är naturligtvis draget till sin spets, men för att nå igenom bruset så krävs ofta en förpackning som sticker ut, väcker känslor och i vissa delar är kontroversiell.

6F-förbunden ber alla som har tagit illa vid sig av reklamfilmen om ursäkt för de olägenheter filmen kan ha orsakat.

Kronofogden har uttryckt en önskan om att vi publicerar en text där myndigheten ger sin syn på saken. Den kan du läsa här nedan:

 -----------------------

Kronofogden reagerar

I bioreklamen som Fackförbund i samverkan har producerat förekommer personer som enkelt kan uppfattas som medarbetare hos Kronofogden. Vi är allvarligt bekymrade över den roll personerna spelar i filmen. Givetvis är vi bekanta med det rykte vi har och de fördomar som finns mot oss – och vi förstår varför det har blivit så.

Men vi jobbar hårt för att öka både kännedomen om oss och förtroendet för oss. Vi gör så mycket mer än att bara hjälpa till driva in pengar åt dem som inte har fått betalt. Vi arbetar aktivt för att minska överskuldsättningen i samhället och vi använder all vår erfarenhet och kunskap om skuldsättning till att försöka stötta och stärka ekonomiskt utsatta människor. Vi vill att man ska våga ringa till oss för råd och stöd i tid, innan det är för sent. Vi är vana att möta människor i kris, och är bra på det. Därför är det mycket olyckligt att vi än en gång får se en bild av Kronofogden som någon som inte hjälper, utan tvärtom stjälper.


Cecilia Liljenrud
Kommunikationsdirektör Kronofogden

-----------------------

 

Här är reklamfilmen som Kronofogden reagerat på.


Regi/copy: Fernando Illezca (Ferhango Production)
Musik: Pato Pooh ft Johnel - Ferwell
Producent: Gameboiii


 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen
Kategorier: