Förhandlingar om ett nytt järnvägsinfrastrukturavtal har strandat

Förhandlingarna på avtalsområdet Järnvägsinfrastruktur har strandat. Avtalet berör omkring 5.000 anställda inom drift och underhåll av järnväg.

Publicerad:

– Staten släpper, genom Trafikverket, ansvaret för säkerheten på järnvägen ut på entreprenörerna genom att upphandla allt. Detta medför att branschen måste sätta en standard för bland annat säkerhetsarbetet, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på SEKO.

För SEKO är det viktigt att olycksfrekvensen, som ökat de senaste åren vid järnvägsarbete, måste brytas. Som ett led i att stärka säkerhetsarbetet vid järnvägen har parterna på angränsande avtalsområden som jobbar på järnvägen vidtagit flera åtgärder.

– För ett fungerande säkerhetsarbete krävs ett brett engagemang där alla entreprenörsled deltar med en hög standard. Vi kräver därför att Almega tar sitt delansvar för säkerhetsarbetet och höjer ribban i nivå med andra, säger Björn-Inge Björnberg.

Några nya förhandlingsdatum är inte utsatta, utan SEKO kommer i början av nästa vecka (v 36) att fatta beslut om hur man ska gå vidare för att få gehör för kraven.

 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen
Kategorier: