Fem sanningar om strejken i skärgårdstrafiken
Almegas argument om varför de har valt att lamslå stora delar av skärgårdstrafiken är i mångt och mycket påståenden tagna ur luften.
Nedan bemöter Seko några av de vanligaste argumenten som Almegas företrädare använder för att försöka vinna sympati i den pågående strejken.
Det är Almega som är omoderna – inte vi
Almega kallar dagens tariffsystem i kollektivavtalet för omodernt. Almega vill i stället ersätta det med individuella löner, där de enskilda cheferna ska få bestämmanderätt över hur lite i lön de vill betala ut. Vi vill behålla dagens lönesystem, som ger garanterade löneökningar och jämlika och rättvisa löner. Lika lön för lika jobb, oavsett om du är man eller kvinna. Det, om något, tycker Seko är modernt.
Almega vill öka löneklyftorna
Almegas definition av moderna avtal innebär i stället ökade löner för ett fåtal, på bekostnad av sänkta löner för alla andra. Almegas ”moderna” avtal innebär också ökade löneklyftor mellan personer som utför likadana arbetsuppgifter.
Almega vill inte betala mer i lön
Almega sprider felaktig information när de påstår att Seko ”hindrar” arbetsgivare från att betala ut ytterligare pengar till de anställda. Det är klart att vi från facket vill att våra medlemmar ska få så bra lön som möjligt, och Seko står inte alls i vägen för detta. Detta är oss veterligen första gången i historien en arbetsgivarorganisation går till konflikt på att HÖJA lönerna.
Även ”stjärnkockar” kan rekryteras med dagens avtal
”Vi måste få till ett modernt lönesystem där den som jobbar bra kan belönas för det”, säger Stefan Koskinen på Almega. ”Tänk om du vill anställa en stjärnkock, den skulle ju inte nöja sig med de 24 000 enligt tariffen.”
Men Almega har fel på den här punkten också. Om en arbetsgivare vill ge högre lön än vad tariffsystemet medger är det bara att komma till oss, så skriver vi in vad ”stjärnkockar” ska tjäna i avtalet. Vi i facket har aldrig varit motståndare till högre löner. Vill Almega höja lönerna för en viss kategori anställda, och anställda de anser ha specialkompetens kan vi givetvis skriva in detta i avtalet också.
Avtalet kostar inte mer än andra avtal
Almega påstår att avtalet skulle innebära 30 procent högre kostnader för arbetsgivaren. Detta är fel. Almega vill i stället, genom att införa individuell lönesättning, sänka avtalsvärdet och de sammanlagda lönekostnaderna.
Vi har sagt ja till medlarnas bud som ger löneökningar i nivå med den övriga arbetsmarknaden, det vill säga 6,8 procent. Almega har sagt nej. Vi har även sagt ja till att fortsätta diskutera avtalets framtida konstruktion. Almega har sagt nej till detta också och bär därför ansvaret för att trafiken i skärgården står stilla.