Sekos audition tyvärr inställd
Vi måste nu meddela att vi ställer in vår rekrytering av direktörer till SJ. Efter att ha tänkt efter har vi insett att vår makt inte är så stor att vi kan sköta järnvägsbolagets tillsättning av chefer.
Men vi skulle hemskt gärna vilja använda samma metoder mot företagets höjdare som de använder mot våra blivande medlemmar. Att först låta dem stå i strålkastarljuset och på bästa Idol-vis bli bedömda av en jury. Och sedan, om de har tur, anställa dem till usla villkor. För det är precis vad SJ håller på med just nu.
SJ lockar blivande tågvärdar med glittrande audition på Wallmans salonger i Stockholm. De som slutligen väljs ut av företagets jury erbjuds följande anställningsvillkor:
Timanställning med knaper lön
För de utvalda tågvärdarna är det timanställning som gäller. Det betyder att de inte på förhand får veta hur mycket och när de ska jobba. I stället rings de in vid behov. Resultatet för tågvärdarna blir att de får ut en ytterst knaper lön varje månad. De flesta blir nog tvungna att antingen gifta sig rikt eller att dryga ut kassan med inkomster från andra jobb. Hur de ska klara det senare alternativet rent praktiskt är en gåta. Det blir ju liksom svårt för dem att planera när de inte vet i förväg vilka dagar de ska rycka in för SJ.
Ingen lön under utbildningen
Anställningen för de utvalda tågvärdarna börjar med tre veckors utbildning. Under den tiden får de ingen lön. SJ tycker att de får en gratis utbildning som kan ge meriter inför framtiden. Vi håller med om att utbildningen är givande för de som ska bli tågvärdar, men vi tror att SJ övervärderar dess relevans som meriterande för andra yrkesgrupper än just tågvärd.
Tågvärdar som redan är anställda på SJ har för övrigt fått fem veckors utbildning. Varenda timme av denna utbildning har varit betald.
Uniformen får de betala själva
De nyanställda tågvärdarna får betala uniformen ur egen ficka. Den kostar 3.000 kronor. Det är mycket pengar för den som tjänar lite och dessutom inte får någon lön alls under början av anställningen. Men SJ tycker att tågvärdarna ska vara tacksamma. De får nämligen tillbaka halva kostnaden den dagen de slutar. Dessutom får de behålla uniformen. Med SJ-logga och allt.
Inget av ovanstående är förhandlat med de fackliga organisationerna. Därmed bryter SJ mot såväl MBL som företagets förhandlingsskyldighet. Genom att göra på det här viset tjänar de en slant. Vi undrar om denna extraslant är nödvändig. SJ är nämligen ett företag som just nu går med lysande resultat.