FAQ Medlemsvärvning
Här nedan har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren kring hur det praktiska med att skriva in nya medlemmar i Seko fungerar.
-
Det enklaste sättet att skriva in en medlem är att använda vår digitala medlemsansökan. Det räcker att fylla i några enkla uppgifter och sedan skicka in den direkt. Här kan du se en kort film som visar hur du gör.
-
Ja, medlemsansökan i pappersform kan vara bra om du är på en arbetsplats där du inte får använda egen telefon eller dator. Du hittar inträdesansökan i pappersform här: Inträdesansökan - Sekos förbund
-
Introduktionsmedlemskapet innebär att man endast betalar 50 kr/mån under de sex första månaderna som medlem i Seko. För att ta del av erbjudandet måste man teckna sig för att betala sin avgift via autogiro eller löneavdrag. Det är viktigt att du informerar medlemmen om villkoren för erbjudandet, annars riskerar vi missnöjda medlemmar som får betala mer än de blivit lovade.
Det är också viktigt att informera om att a-kassan inte ingår. -
Här kan du läsa mer om hur du gör för att teckna autogiro. Där kan du också ta dig vidare till Sekos digitala autogiroanmälan eller beställa hem en fysisk blankett för autogiroanmälan.
-
Ordinarie medlemsavgiften består av följande delar:
- Förbundsavgiften som styrs efter medlemmens inkomst, se tabell här
- Klubbavgift, är du osäker vilken den är - kontakta din klubb
- A-kassan ingår inte, för Seko-medlemmar kostar a-kassan 168 kr/mån
- Eventuella extra försäkringar kan påverka medlemsavgiften, läs mer om det under
- Vilka försäkringar är viktiga att informera om?
Du kan läsa mer om kostnaderna här
-
Om medlemmen du ska värva redan är medlem i annat LO-fackförbund kan du använda dig av tjänsten BytLOfack.se. Där avslutas medlemskapet i det tidigare fackförbundet automatiskt när det nya medlemskapet i Seko påbörjas. På sidan finns en tydlig instruktionsfilm för hur bytet går till, det går även att byta a-kassa på BytLOfack.se.
-
Är personen medlem i ett fackförbund utanför LO, vanligtvis ett tjänstemannaförbund, måste hen själv kontakta det tidigare förbundet för att göra ett utträde. Har medlemmen uppsägningstid hos det tidigare förbundet så kan hon eller han skicka ett mejl till medlem@seko.se med utträdesbeviset. Seko väntar då med att ta ut avgift tills det tidigare medlemskapet är avslutat.
-
När du värvar en medlem till Seko är det viktigt att informera om att man inte automatiskt ansluts till a-kassan. I anslutning till att du skickar in en medlemsansökan till Seko via webben finns en länk till a-kassans medlemsansökan. Där fyller ni enkelt i de uppgifter som efterfrågas.
-
I a-kassans medlemsansökan kan du ange om medlemmen tillhör någon a-kassa sedan tidigare och om medlemmen vill ha hjälp med att byta till Sekos a-kassa. På så vis försäkrar du dig om att det inte blir något glapp och att medlemmen får med sig de dagar som hen sparat ihop från den tidigare a-kassan in i Sekos a-kassa.
-
Ja. För att kunna ta del av inkomstförsäkringen som ingår i Seko-medlemskapet måste medlemmen även tillhöra Sekos a-kassa.
-
Dels ingår en del försäkringar i medlemskapet, dels finns det ett par försäkringar man ansluts till automatiskt om man inte tackar nej. Om vi inte informerar om dessa riskerar vi missnöjda medlemmar som får betala mer än de blivit lovade.
Här kan du läsa mer om Help Juristförsäkring som man ansluts till automatiskt om man inte tackar nej.
Här kan du läsa mer vilka försäkringar som ingår via Folksam och vilka som man ansluts till automatiskt om man inte tackar nej.
-
Det finns flertalet varianter på studerandemedlemskap inom Seko och det skiljer sig åt om medlemmen går en gymnasie- eller vuxenutbildning, eller om medlemmen är tjänstledig för studier.
Här kan du läsa om vad som gäller för de olika studerandemedlemskapen.