Hemsida

En egen hemsida är ett bra sätt för klubben att hålla sina medlemmar uppdaterade om sin verksamhet. På den egna hemsidan kan klubben publicera nyheter, dokument och kontaktuppgifter.

Flera av Sekos förhandlingsorganisationer, branschorganisationer och nationella klubbar har egna hemsidor som ligger under Sekos server med samma grafiska utformning som Sekos officiella hemsida. För dessa sidor ansvarar lokala redaktörer som har fått utbildning av Seko. På grund av allt för stor administration kan inte alla klubbar och/eller sektioner (över 200 st) erbjudas egna hemsidor på Sekos server. 

Vill din klubb starta en egen hemsida finns det dock flera andra och ofta enkla, kostnadsfria verktyg att använda sig av, till exempel WordPress, Wix eller Webnode. Du behöver registrera ett konto, och även registrera ett domännamn för din hemsida (domännamnet = adressen till er hemsida). Ofta kostar det en mindre summa per år för att ha sitt domännamn registerat på ett s k "webbhotell".

Bygger ni en egen hemsida och behöver hjälp med loggor, färgkoder och bilder, kan ni vända er till Seko kommunikationsenhet, info@seko.se, så hjälper vi er. 

Att tänka på om ni har en egen hemsida:

  • Utse en ansvarig för er hemsida.
  • Håll hemsidan uppdaterad och publicera med jämna mellanrum nyheter/dokument/bilder kopplat till er verksamhet. En hemsida som inte är aktuell får inga besök.
  • Kontaktuppgifter till styrelsen och andra fackliga representanter måste finnas med - det ska vara lätt för medlemmarna att komma i kontakt med er.
  • Det är inte utseendet på hemsidan som är det viktigaste, det är innehållet.

Vill ni inte ha en egen hemsida, men ändå hålla era medlemmar uppdaterade kan en Facebook-sida fungera lika bra. Se mer under avsnittet "Sociala medier".

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsenheten