För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

SEKO, länk till startsidan
Bild på ett det runda märke med texten "Skyddsombud Seko" som förbundets skyddsombud använder.

Skyddsombud

Som skyddsombud har du en central roll i det systematiska arbetsmiljöarbetet och samverkar med arbetsgivaren för att skapa en säker och hälsosam arbetsplats. Du företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och verkar för att arbetsmiljön uppfyller de krav som ställs enligt lagar och föreskrifter.

Här är några exempel på arbetsuppgifter för ett skyddsombud: 

  • Delta vid planering och genomförande av skyddsronder tillsammans med arbetsgivaren
  • Delta vid upprättande av handlingsplaner enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift ”systematiskt arbetsmiljöarbete”  
  • Se till att arbetsgivaren uppfyller det systematiska arbetsmiljöarbetet  
  • Delta vid Arbetsmiljöverkets inspektioner 

För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du har en god kännedom om arbetsplatsens förhållanden och att du håller dig uppdaterad kring aktuella arbetsmiljöföreskrifter. Du bör också vara lyhörd för dina kollegors behov och synpunkter. 

Senast uppdaterat: 24 mars 2025

Relaterade ämnen

  • SkyddsombudsrollenLäs mer om bland annat skyddsombudets rättigheter, huvudskyddsombud och skyddskommitéer.
  • UtbildningarSom skyddsombud har du rätt att gå en grundutbildning samt vidareutbildning inom arbetsmiljöområdet.
  • RiskbedömningarAtt undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, åtgärda och kontrollera är kärnan i det systematiska arbetsmiljöarbetet.