Seko säger upp tjänsteavtal med FASAB

Publicerad:

Sekos förbundsstyrelse har beslutat att säga upp det så kallade tjänsteavtalet med 6F-förbundens gemensamma administrativa bolag, FASAB. Förbundet har efter dialog med övriga förbund inom 6F beslutat sig för att inte längre köpa tjänsterna medlem, ekonomi och lön från FASAB. Skälet är att vi ser att dessa verksamheter på ett bättre sätt kan bedrivas inom förbundet med bra kvalitet men till en lägre kostnad. Detta innebär att vi kan sänka våra kostnader för administrationen och att våra medlemmar får mer fack för pengarna.

Vårt huvuduppdrag som facklig organisation är bland annat att teckna kollektivavtal, organisera medlemmar, ge våra medlemmar bra service och bilda opinion i frågor som är viktiga för våra medlemmar. Samtidigt ska våra medlemmar få ut så mycket facklig verksamhet som möjligt för den medlemsavgift de betalar varje månad. Vi måste därför hela tiden se över våra administrativa kostnader så att medlemmarna kan få ut mer fack för pengarna. Förändringen av FASABs uppdrag är en del i detta arbete.

Beslutet innebär inte att FASAB avvecklas men verksamheten kommer framöver att bedrivas i betydligt mindre format. Förändringsprocessen inleds direkt och målet är att den ska vara helt genomförd 1 januari 2021.

FAQ

Varför genomför ni denna förändring?
Vårt huvuduppdrag som facklig organisation är att teckna kollektivavtal, organisera medlemmar, ge våra medlemmar bra service, bilda opinion i frågor som är viktiga för våra medlemmar och så vidare. Samtidigt ska våra medlemmar få ut så mycket facklig verksamhet som möjligt för den medlemsavgift de betalar varje månad. Vi måste därför hela tiden se över våra administrativa kostnader så att medlemmarna kan få ut mer fack för pengarna. Förändringen av FASABs uppdrag är en del i detta arbete.

Vad får detta för konsekvenser för 6F?
Det är två olika saker. 6F är i grunden ett politiskt samarbete där vi gemensamt kan använda styrkan för att bilda opinion i olika frågor, sätta tryck internt inom fackföreningsrörelsen, bedriva valrörelser, studieverksamhet med mera. Den effektivisering vi nu gör av den administrativa verksamheten påverkar inte det politiska samarbetet.

Hur kommer medlemmarna att märka av detta?
Vårt mål är att sänka kostnader för administrationen för att istället kunna leverera mer facklig verksamhet till våra medlemmar. Detta är ju en process men vi är övertygade våra medlemmar kommer att få ett ännu bättre fackförbund som kan företräda deras intressen bättre utan att medlemsavgifterna drar iväg.

Ni menar alltså att FASAB inneburit att ni kastat pengar i sjön?
Nej. När vi utvärderar kan vi se att vi genom FASAB och gemensamma upphandlingar har kunnat sänka kostnaderna inom ett antal verksamhetsområden. På en del andra områden ser vi inte samma effekt. Det är då vår skyldighet att reagera och vidta åtgärder, vilket vi gör nu.

Det är ju nu många anställda på FASAB som blir av med sina jobb. Hur känns det att varsla personal som fackförbund?
Det är aldrig roligt att genomföra förändringar som innebär att medarbetares anställningar avslutas. Samtidigt är det våra medlemmar som är våra uppdragsgivare och som gemensamt finansierar den fackliga verksamheten. Det är vår skyldighet att sätta medlemmarna i första rummet.

Har ni gjort någon risk- och konsekvensanalys kring vad detta kan innebära?
Vi gör alltid risk- och konsekvensanalyser när vi genomför förändringar i verksamheten.

Uppdaterad: