Utredningar / Uttalande
Här ligger våra uttalande, utredningar, ATK rapport 2013 samt Riksrevisionens rapport RiR 2020-17
2022 Privatiserat järnvägsunderhåll av Mats Wingborg
– en undersökning om erfarenheter och konsekvenser i Sverige och andra länder.
Det svenska järnvägsunderhållet sticker ut. Jämfört med andra länder i Europa hör underhållet till de mest privatiserade, uppstyckade och konkurrensutsatta. Förändringen har skett i flera steg. Från 2010 upphandlar den statliga myndigheten Trafikverket allt järnvägsunderhåll, men bedriver inget underhåll själv. Genomatt inte vara praktiskt involverad i underhållet har Trafikverket svårt att bygga upp kunskap om tillståndet i järnvägssystemet. Det gör det svårt att vara en effektiv beställare
2021 Brister i järnvägsunderhållet
– en översikt
Sedan Banverket produktion bolagiserades har kostnaderna för järnvägsunderhållet ökat kraftigt och antalet tågförseningar och olyckor har inte minskat. Dessutom har branschen svårt att värna kompetens. De granskningar som gjorts av Riksrevisionen och två statliga utredningar
är entydiga i kritiken av utvecklingen. En väg framåt kan vara att ta lärdom av hur den tunga processindustrin inom stål och papper är organiserad, skriver Bengt Jäderholm, tidigare stf. generaldirektör för Vägverket och tidigare administrativ direktör på Banverket i ett PM.
2021-10-21 PM ang Riksrevisionsverket RiR 2020-17 författat av Bengt Jäderholm, på uppdrag av Seko FO Infranord.
2020-10-21 Remiss svar från Seko FO Infranord ang SOU2020:18 Framtidens Järnvägsunderhåll.
Ett remisssvar har lämnats in från Seko FO-Infranord angående regeringens förslag angående hur det svenska järnvägsunderhållet skall bedrivas.
2020-09-23 RiR 2020-17 Riksrevisionens rapport Drift och underhåll av järnvägar
– omfattande kostnadsavvikelser
Riksrevisionen har granskat Trafikverkets upphandling av basunderhållskontrakt för drift och underhåll av järnvägar. Resultatet av granskningen redovisas i denna granskningsrapport. Den innehåller slutsatser och rekommendationer som avser regeringen och Trafikverket
2020 Utredning om organisering av basunderhållet av järnvägen.
Viktiga frågor att problematiseraoch diskutera. Rapport skriven av Bengt
Jäderholm.
2020-02-20 Frukost möte riksdagen.
Idag kl 07.30 höll vänsterpartiet ett frukostmöte angående det misslyckande järnvägsunderhållet i Sverige. Ni kan se möte på länken https://www.facebook.com/grasrotstv/videos/507825963253050/
2020-02-10 Tågen skall fram
Reformeringen av underhållet av järnvägen innebar att Banverket Produktion bolagiserades och döptes om till Infranord AB. Vidare bildades Trafikverket för att förvalta staten järnvägsinfrastruktur. Bolagisertingen och marknadsstyrningen måste betecknas som ett misslyckande. Läs kort versionen här.
2015-03-11 Har vallöften ett värde?
Uttalande antaget av Seko FO Infranords årsmöte 11 Mars 2015
Svensk järnväg har under flera år förfallit så till den grad att frågan uppmärksammats rejält i media. Orsaken till förfallet är uppenbart, ett underhåll som inte anpassats till ökade trafikmängder på ett sådant sätt som vore rimligt att förvänta sig. Istället har nyliberalism och högerideologi präglat utvecklingen. Upphandlingar, affärer och avkastningskrav har fått ersätta mer än 150 års erfarenheter av järnvägsunderhåll med katastrofalt resultat.
2014 Ny syn på järnvägsunderhållet rapporten av Bengt Jäderholm.
Som beskrev en ändrad organisering av järnvägsunderhållet och ny myndighetsstruktur för effektivisering av den statliga transportinfrastrukturverksamheten, så bra att Seko centralt tyckte att. "Rapporten argumenterar på ett övertygande sätt för varför organisationen för järnvägsunderhåll bör göras om. Argumenten som förs fram tål hård granskning och Seko vill att rapporten utgör en viktig del i debatten kring den framtida järnvägsorganisationen."
Janne Rudén Förbundsordförande Seko.
2013-04-16 ATK Arbetstagarkonsultations slutrapport. Infranord på rätt spår. En analys av företagets väg mot effektivitet och konkurrenskraft
2011-11-17 Uttalande antaget av Representantskapsmöte Seko FO Infranord.
Från och med den 1/1-2012 kommer en ny kollektivtrafiklag att gälla.
Lagens ändamål är att öppna för privata intressen att göra vinst på de delar av
kollektivtrafiken som är lönsam, som t.ex. högtrafik i och mellan städer.
Vi är av den bestämda uppfattningen att denna nya lag kommer att ordentligt försämra
kollektivtrafiken, för resenärer såväl som för anställda.