bladet 15

Publicerad:

Loss of License

Efter flera år av förhandlingar har nu äntligen Seko tillsammans med SRAT-TJ, Sveriges Ingenjörer och Almega Tågföretagen, kunnat bilda en stiftelse för stöd vid medicinsk förlust av förmåga att arbeta i trafiksäkerhetstjänst, ”Loss of License”: Stiftelsen samlar nu kapital för att kunna vara långsiktigt livskraftig innan det går att börja ta ut medel ur den.

En medlem som varaktigt förlorar sin säkerhetsklassificering av medicinska skäl kommer att kunna ansöka om omställningsstöd, vilket kan uppgå till maximalt tolv månadslöner. För att kunna ansöka krävs att man har varit medlem i Seko, SRAT-TJ eller Sveriges Ingenjörer i tolv månader innan det medicinska ärendet uppstår. I avtalsrörelsen 2017 provades utan framgång att få till en kollektivavtalslösning, men kostnaden är helt enkelt för hög.

Seko, SRAT-TJ och Sveriges Ingenjörer har därför solidariskt gjort en överenskommelse för att kunna finansiera en trygghetslösning för medlemmarna i form av en stiftelse. ST har valt att stå utanför. En stiftelse kan man inte ingå i om man inte deltar i dess bildande, och ST kan därmed inte heller senare inträda i denna överenskommelse.

ST föredrar istället att behålla den skillnad i tarifflön som man erhöll genom att inte delta i strejken 2014. Dessa skillnader i lönetariffer finns endast kvar på cirka sex företag i branschen. På Green Cargo finns inga skillnader i tarifflön. Sekos linje har aldrig varit att ST:s medlemmar på något företag ska få sänkt lön, endast att tarifferna skall utjämnas vid kommande lönerevisioner.

Varför ST, som länge har drivit frågan om Loss of License, väljer att stå utanför är för oss helt obegripligt. När möjligheten till sist gavs valde Seko tillsammans med SRAT-TJ och Sveriges Ingenjörer att ta sitt ansvar för sina medlemmars trygghet i arbetslivet. ST har dock valt att behålla några tior i tarifflön på ett litet antal företag framför att ingå i stiftelsen för skydd vid Loss of License.

Uppdaterad: