bladet 13
Utflyttningen av FP-dagar
Sommaren har nu redan kommit och gått. Med sommaren kom också traditionsenligt förtätade scheman för produktionspersonalen, med ständiga dygnsomkastningar och pressade turkopplingar. Detta till följd av Green Cargos arbetsgivarbeslut att flytta ut FP-dagar från sommarmånaderna till vår respektive höst.
Seko ställer sig, liksom tidigare år, skeptisk till att åtgärder med utflyttningen av FP-dagar överhuvudtaget innebär någon besparing av betydelse för företaget. Seko anser inte att Green Cargo har kunnat presentera en tillfredsställande motivering till varför denna utflytt ska vara nödvändig, särskilt med tanke på de vidare och kostsamma problem som t.ex. spruckna vilor mellan turer vid förseningar ger upphov till. I stället är detta system endast en olägenhet för personalen, som drabbas genom sämre scheman under en period då personalläget alltid redan är pressat p.g.a. semestrar.
Kom ihåg att även om det har gått en tid sedan du råkat ut för otillåtna eller olämpliga scheman, så är det inte för sent att skriva Synergi eller kontakta ditt skyddsombud eller lokala fackliga förtroendevalda, för att vi på bästa sätt ska kunna driva denna fråga.
Arbetsmiljö på fordon
Även om hösten nu gör sitt intåg, så är det fortfarande inte acceptabelt att sitta i timmar i ett lok utan fungerande AC. Ju kallare vädret blir, desto mer aktuellt blir det också med fungerande hyttvärme. Detta gäller såväl på linjejobb som i växlingstjänst.
Även i denna fråga är det inte för sent att skriva Synergi eller kontakta skyddsombud eller förtroendevald, även om det har gått en tid sedan du arbetade på lok med undermålig arbetsmiljö.