Medlemsinformation vecka 11

Arbetsmiljöenkäten öppnar måndagen den 18/3

Publicerad:

Måndagen den 18/3 öppnar årets arbetsmiljöenkät för anställda i PostNord Sverige och Seko Posten vill uppmana samtliga anställda att fylla i enkäten.

- Arbetsmiljöenkäten är ett konkret verktyg för att fånga upp eventuella problem i företaget inom arbetsmiljöområdet, säger Stefan Fougt Huvudskyddsombud PostNord Sverige.

- Det är väldigt viktigt att alla svarar på hur de upplever sin arbetsmiljö, likaså att skriva tydliga kommentarer kring sin arbetsmiljö. Jag hoppas att man på alla arbetsplatser planerar för att svara på arbetsmiljöenkäten under de 6 veckorna den är öppen och inte hamnar i tidsnöd i slutet av perioden eftersom den omfattar påskveckorna. Enkätsvaren kommer sedan ligga till grund för många aktiviteter för arbetsmiljöarbetet under det kommande året, avslutar Stefan.

Arbetsmiljöenkäten är öppen i 6 arbetsveckor och stänger den 26/4.

 

Skattereduktion för fackföreningsavgift avskaffas

Som en konsekvens av att riksdagen i höstas röstade igenom en budget från Moderaterna och Kristdemokraterna försvinner rätten för skattereduktion för fackföreningsavgift den 1 april. I riksdagens omröstning fick M och KD igenom sitt budgetförslag med stöd av SD, medan C och L lade ner sina röster. Rätten att göra skatteavdrag för fackföreningsavgift plockades även bort 2007 av den dåvarande borliga regeringen. Den 1 juli 2018 såg regeringen till att återinföra rätten, men nu försvinner den alltså igen.

Företag kommer däremot fortsatt att ha rätt till skatteavdrag för medlemskap i en arbetsgivarorganisation.

- Det är otroligt provocerande att skattereduktionen återigen avskaffas, dessutom kort tid efter att den återinförts, och därmed gör det dyrare att vara med i facket samtidigt som arbetsgivarens avdragsrätt kvarstår, säger Mårten Pavlov ledamot i Seko Postens styrelse.

 

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten