Medlemsinformation vecka 38

Jobba Rätt vecka 38 och kolla att du har rätt uppgifter på Mina Sidor

 

Publicerad:

Jobba Rätt!

För mer än 10 år sedan genomfördes den första Jobba Rätt kampanjen under vecka 38. Kampanjen handlar om att ta steg mot hållbara arbetsplatser och 2022 bestämde sig Seko Posten för att det var rätt tid att genomföra den igen. Vi måste börja prata om hur vi jobbar på våra arbetsplatser. Är det rimligt att vi gör som vi gör? Vilka genvägar borde vi faktiskt sluta ta? Att någon gång ibland behöva jobba över för att rädda en uppkommen situation tycker nog alla är helt rimligt. Ofta ses det som självklart för att kunderna inte ska bli lidande.
Men när det inte är undantagsfall längre, utan när vårt tänjande av regler behövs dagligen för att rädda en för snävt lagd planering. Då måste vi fundera på om det är hållbart. Och om det verkligen är vårt ansvar att riskera vår egen och våra arbetskamraters hälsa för att hinna med något som i grund och botten inte är realistiskt att hinna med.

Därför ska vi jobba enligt de regler, lagar och avtal som finns. Det är att Jobba Rätt och det borde vara en självklarhet. Vi uppmanar alla att jobba rätt under vecka 38 men naturligtvis är detta någonting som borde göras alla veckor, alla dagar och timmar om året. Det vi hoppas mest på är att det tydligaste resultatet är att vi börjar prata med varandra om hur vi jobbar. Det är det som kommer att kunna leda till förändring och verklig förbättring. Och i det arbetet behövs vi alla.

Ha rätt uppgifter på Mina Sidor

Säkerställ att du har registrerat rätt telefonnummer och en mejladress som du använder på Seko. Du loggar enkelt in på Mina Sidor via bank-id där du kan ändra tills det stämmer. Att vi har rätt kontaktuppgifter till dig gör att du har möjlighet att medverka i framtagandet av våra krav inför nästa avtalsuppgörelse med PostNord. Det är också viktigt i händelse av konflikt, om vi till exempel måste varsla om strejk.

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad: