Medlemsinformation vecka 15
Vad gör ett skyddsombud?
Missvisande utskick till anställda på pensionsplanen ITP-P avdelning 2 från Avtalat
Vad gör ett skyddsombud?
Som vi skrev förra veckan pågår just nu arbetsmiljöveckan. Våra skyddsombud deltar självklart och medverkar till att arbetsmiljön blir bättre. Det handlar exempelvis om att vara med och bidra till satsningar som är bra för alla anställdas välmående och hälsa samt minskar ohälsa och olycksfall.
I skyddsombudets uppdrag ingår bland annat att:
- hålla kontakt med arbetskamraterna om hur de har det på jobbet
- ta upp frågor om arbetsmiljön med närmaste chef
- delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet
Ett skyddsombud har en viktig roll i arbetet för en bättre arbetsmiljö. Det sker ofta genom att skyddsombudet tillsammans med chefen undersöker, riskbedömer, åtgärdar och följer upp arbetsmiljön. Att vara med i det här förbättringsarbetet, och se resultatet, är en vanlig drivkraft för många skyddsombud.
Missvisande utskick till anställda på pensionsplanen ITP-P avdelning 2 från Avtalat
Som Seko Posten tidigare informerat flyttar Collectum sin kundtjänst, information och möjligheten att göra val, till Avtalat. Detta är ett steg i att samla all information om tjänstepensioner och försäkringar i tjänsten på ett ställe. För dig som vill söka information eller göra val av förvaltning, efterlevandeskydd eller lämna ett förmånstagarförordnande så skall du logga in på avtalat.se
I överlämningen från Collectum till Avtalet har man tyvärr missat att tydligt informera om att PostNord som inte har sin förmånsbestämda tjänstepension för ITP-P avdelning 2 hos Alecta inte ska ha samma utskick. Det utskick som gick ut förra veckan blir därför missvisande för ovan nämnda grupp.
Alla frågor kring den förmånsbestämda pensionen ITP- P avdelning 2 hänvisas till SPV (Statens Tjänstepensionsverk). Utskick från SPV av pensions och försäkringsbesked skedde i början av februari 2024.