Medlemsinformation vecka 12
Åtgärder att vänta mot fallande volymer
Information angående medlemsavgifter för mars månad
Åtgärder att vänta mot fallande volymer
Under torsdagen meddelade PostNord Sveriges ledning att ett antal åtgärder kommer att vidtas, däribland anställningsstopp, övertidsstopp och en sänkt grundbemanning. Detta gäller både paket- och brevverksamheten och det betonades att åtgärderna är tillfälliga. Ut mot kund blir det höjda priser och fler tilläggsavgifter. Bakgrunden till beslutet är enligt PostNords ledning stigande drivmedelspriser, minskade e-handelsvolymer och att brevvolymerna fortsätter att falla när allt fler upptäckt digital post i efterdyningarna av pandemin. Dessutom rapporterar stora e-handelskunder om ett intäktstapp på uppemot 25% gentemot samma period förra året. Att införa ett övertidsstopp innebär att det enda övertidsarbete som får utföras är det som chefen beordrar på förhand. Seko Posten har sedan detta publicerades på intranätet fått väldigt
många frågor.
-Seko Posten är väl medvetna om att de första månaderna av året har varit
ansträngda resultatmässigt och vi förstår också att det över tid naturligtvis är
volymerna som styr över vilken bemanning vi har på våra arbetsplatser. Men det finns just nu inget konkret i arbetsgivarens information som pekar på en arbetsbrist med uppsägningar som resultat, säger Sandra Svensk, ordförande för Seko Posten.
Vi har förståelse för att PostNord känner sig tvungna att agera men vi vill vara
tydliga med att det inte får leda till en liknande situation som omkring 2016 då
kvaliteten blev lidande som resultat av en konsekvent underbemanning. Det
skapade en situation där förtroendet för PostNord, från såväl kunder som de egna anställda, blev kraftigt skadat och det har tagit väldigt lång tid att reparera detta, fortsätter Sandra. Under två års tid har PostNord levererat ett fantastiskt ekonomiskt resultat mycket tack vare de ökade e-handelsvolymerna. Men när förutsättningarna förändras menar vi att även förväntansbilden på resultatet måste justeras, avslutar Sandra.
Information angående medlemsavgifter för mars månad
På grund av ett tekniskt fel kommer ingen medlemsavgift att dras för de medlemmar som betalar denna via löneavdrag. Ni som påverkas av detta kommer under april månad att få en avi med inbetalningsuppgifter för mars månads medlemsavgift. Den ordinarie avgiften för april månad hanteras som vanligt. Vi beklagar de problem som detta eventuellt orsakar.