Medlemsinformation vecka 38

Jobba rätt!

Publicerad:

Det har nu gått 10 år sedan Seko Posten genomförde den stora ”Jobba rätt” kampanjen inom dåvarande Posten meddelande. Året var 2011 och den utvalda veckan var vecka 38. Tanken var att den veckan skulle bli startskottet för ett förändrat arbetssätt, ett arbetssätt som inte innebar gratisarbete genom att inte ta ut sina raster eller att komma för tidigt till arbetet. Att man skulle stressa mindre, att gå istället för att springa och inte cykla på trottoarer eller köra bil på bussgator var också tydliga budskap.

Inför veckan gjordes ett digert förberedelsearbete med informationsmaterial och lathundar, ett arbete som leddes av ”kampanjgeneralen” Claes Söderling, nuvarande HSO i region Väst. Utan tvekan blev jobba rätt kampanjen en stor framgång. Dels fick den stort genomslag i media, där såväl TV som tidningar på riks och lokal nivå uppmärksammade kampanjen. Flera fackliga företrädare, men också medlemmar syntes i media på ett positivt sätt. Grundtanken var att detta skulle bli startskottet på en förändring och så här 10 år senare kan vi konstatera att ”jobba rätt” begreppet är något många känner till, men ibland tyvärr glömmer bort.

- Det var en lyckad men samtidigt lite ovanlig kampanj. Det handlade om att vi faktiskt skulle utföra våra arbetsuppgifter precis i enlighet med Postens processer. Jag kommer ihåg att våra chefer var väldigt skraja den veckan.
Vissa såg det som en maskningskampanj men det var det aldrig tal om utan vi ville helt enkelt få alla att jobba rätt, säger Claes Söderling. Jag tror verkligen att många uppskattade kampanjen och började tänka till.

Tio år har gått och idag är det många som sliter och kämpar för att schemat och arbetstiderna skall stämma. Vi måste vända på den tanken, om inte mina arbetstider stämmer med mitt arbetsinnehåll, är det inte mig det är fel på, det är fel på schemat. Vi skall inte behöva komma ner på fritiden eller inte ta ut våra raster för att klara arbetsdagen. Alla skall självklart göra sitt bästa, men tanken är inte att man skall gå på högvarv hela tiden, man ska jobba rätt. Det är lika aktuellt nu som då, avslutar Claes.

Vi tog stor lärdom av det arbetssätt och det arbete som gjordes under ”Jobba rätt” kampanjen 2011 och har sedan dess genomfört andra viktiga kampanjer. Vi startade en stor medlemsrekryteringskampanj 2014 som bland annat resulterade i en årlig medlemsvecka och vi genomförde Uppropet 2014/2015, riktat mot PostNords ledning och politiker. Med start 2015 mobiliserade vi mot PostNords outsourcingstrategi vilket efter flera år kamp gav ett positivt resultat.

När vi går samman och gör saker tillsammans, gör vi skillnad!

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad: