Medlemsinformation vecka 41

Seko Posten stöttar Sekos klubb och medlemmar vid Pågatågen

Publicerad:

En av Seko Postens viktigaste frågor är rätten till heltid. Vi reagerar därför starkt när vi hör att Sekos medlemmar vid Pågatågen i Skåne just nu utsätts för ett hårt angrepp av arbetsgivaren Arriva. Arbetsgivarens budskap till alla anställda är: ”Acceptera att din anställning hyvlas från 100 procent till 80 procent eller bli avskedad”. Istället för att genomföra traditionella övertalighets-förhandlingar vill Arriva omvandla heltidstjänster till deltidstjänster på 80 procent vilket i praktiken innebär en kraftig sänkning av lönen.

- Arriva anger den pågående coronapandemin som skäl till hyvlingarna. Sanningen är att bolaget länge försökt att ta igen förluster genom att försämra
anställningsvillkoren för personalen. Det är uppenbart att Arriva bara använder
den tillfälligt minskande trafiken som täckmantel för att kunna skapa otrygga
anställningsformer och för att sänka lönerna för sina anställda”, säger Johan
Lindholm, ordförande i Seko Posten.

- 2017 brottades även Seko Posten med hot om hyvling. Vi lyckades då lösa detta genom både förhandlingar och genom opinionsbildning. Sekos klubb på Arriva har nu Seko Postens fulla stöd i sin kamp mot arbetsgivarens försök att försämra villkoren för Sekos medlemmar, avslutar Johan.

Fackligt arbete ledde till rätt OB-ersättning
På en stor arbetsplats inom PostNord uppdagades det före sommaren att flertalet Sekomedlemmar under flera år inte fått den OB-ersättning man har rätt till enligt kollektivavtalet. En medlem uppmärksammade detta och Seko tittade närmare på ärendet. Det visade sig att lönesystemet hade placerat rasten fel jämfört med hur den var planerad på schemat. Detta innebar att lönerapporteringssystemet inte registrerade någon OB-ersättning. Så småningom visade det sig att totalt 86 personer inte fått rätt ersättning mellan 2015 och 2020. Efter förhandlingar mellan Seko och PostNord kunde
man avsluta förhandlingen i enighet med resultatet att samtliga 86 personer fick utbetalt belopp som kompensation för felaktigheten.

- Totalt handlade det om ett sexsiffrigt belopp man var skyldig våra medlemmar, så det är stora summor man inte betalt ut. Jag är glad att problemet uppdagades av en av våra medlemmar så att vi därefter kunde driva ärendet. Det visar hur viktigt det är att man som individ försöker ha koll på sina ersättningar man har rätt till enligt våra kollektivavtal, säger Thomas Pettersson regionalt förhandlingsansvarig Stockholm Nord.

Seko Posten
E-post: sekoposten@postnord.com
Hemsida: www.seko.se/posten

Ladda ned pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten