Medlemsinformation vecka 09
Ökade kostnader för outsourcing av lastbilar - igen
I veckan har Seko Posten genomfört en central förhandling mot arbetsgivaren om outsourcing av totalt 7 fordon. Förhandlingen avslutades i oenighet, och därmed med en reservation mot beslutet från Seko Posten. Arbetsgivarens egna kalkyler, som presenterades under förhandlingen, visade som så många gånger tidigare att outsourcingen ökar PostNords kostnader. Denna gång med drygt 1,1 miljoner kronor per år.
– Ett argument arbetsgivaren använder för denna typ av outsourcing är att vi inte har pengar till alla nödvändiga investeringar, som exempelvis nya terminaler och fordon. Enligt Seko Posten håller den argumentationen inte eftersom det oavsett lösning inte går att undvika en kostnad om vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Att anlita en entreprenör, precis som inköp eller leasing av en lastbil, kostar pengar. Nu ser vi dessutom gång på gång i arbetsgivarens egna kalkyler att det blir dyrare, vilket gör att hela strategin är galen, säger Ulrika Nilsson ledamot i Seko Posten styrelse.
Företagsledningen har tydligt uttryckt sin ambition att vinna tillbaka framtidstron från PostNords anställda. Seko Posten tycker att ambitionen är riktig, men ska detta lyckas i praktiken måste outsourcingen av företagets växande logistikverksamhet avbrytas.