Medlemsinformation vecka 19

Arbetsgivarens egna kalkyler visar:

Outsourcing dyrare

Publicerad:

Inför 2017 har Postnord avsatt pengar för investeringar i nya fordon. I första hand kommer företaget att investera i skåpbilar och brevbärarbilar. Däremot kommer den avsatta summa inte vara tillräckligt stor för att kompensera för de bilar som måste skrotas. Arbetsgivaren har därför för avsikt att öka den andel av lastbilsverksamheten som outsourcas i landet. Postnord menar att det helt enkelt inte finns pengar till att genomföra nödvändiga lastbilsinvesteringar. Seko Posten är väl medvetet om att den ekonomiska situationen i koncernen, framför allt i Danmark, är ansträngd. Vårt förslag är att behovet av nya fordon i första hand löses genom operationell leasing av lastbilar. På så vis kan verksamhet i egen regi säkras utan stora fordonsinvesteringar.
Sedan två år tillbaka lyfter Seko Posten samtliga lokala förhandlingar om outsourcing till centrala beslutsförhandlingar. Eftersom företagsledningen i huvudsak hänvisar till det ekonomiska läget när de vill outsourca tycker vi det är högst anmärkningsvärt att det i flertalet fall visar sig bli dyrare att anlita en entreprenör istället för att bedriva verksamheten i egen regi.
I de centrala förhandlingarna har det, enligt arbetsgivarens egna kalkyler som vi fått ta del av, på flertalet orter visat sig bli hundratusentals kronor dyrare att outsourca än att ha kvar egna bilar och egna anställda. Kostnader som måste hämtas hem någon annanstans.

-Det här är helt enkelt bedrövligt. I ett läge när företaget gör sitt yttersta för att arbeta  med lönsamhet väljer man en strategi för att hantera fordonsbristen som dels har ett mycket svagt stöd i hela företaget, och som dessutom visar sig bli dyrare, säger Sandra Svensk från Seko Postens styrelse.

Seko Posten står fast vid att kärnverksamhet ska bedrivas i egen regi och att vi ska möta kund med egen personal. Det finns definitivt ekonomiska fördelar med att hålla ihop transportkedjan så att bilarna kan rulla en stor del av dygnet. På köpet får företaget en framtidstro inom den del av Postnords verksamhet som växer.

 

Ersättning vid sjukskrivning

Seko Posten får mycket frågor kring LO:s reklamkampanj som informerar om att du kan missa tusentals kronor när du är sjuk. Detta gäller inte oss inom PostNord. Seko Postens medlemmar har istället genom vårt kollektivavtal 10 procent direkt på lönen dag 15-90 i sjukperioden. Via vårt ITP-avtal har vi ytterligare 10 procent mellan dag 91-360 i sjukperioden. Får man sjukersättning (före detta sjukpension) får man 21 procent extra (födda 1980 och tidigare) eller 15 procent (födda 1981 och senare).

 

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten