Medlemsinformation vecka 13

Uttalande från Seko Postens årsmöte den 28 mars 2017

Publicerad:

Vi som står bakom detta uttalande representerar en stor majoritet av de anställda i PostNord. Vi är fackligt förtroendevalda i Seko, precis som våra medlemmar är vi brevbärare, terminalarbetare, chaufförer eller anställda inom administrationen. Och precis som många av våra medlemmar börjar vi få nog.

Det stormar i media kring PostNord. En del saker som media rapporterat om har varit berättigad kritik, som de exempelvis stundtals bristande förutsättningarna för postanställda att kunna göra ett fullgott arbete. Andra saker som framkommit i media har däremot varit hårt vinklade och till och med rent felaktiga, vilket tyvärr skadat företagets anseende och därmed också våra medlemmar.

Situationen i PostNord är också djupt bekymmersam på grund av de stora ekonomiska problem som finns i den danska delen av koncernen. Det är helt oacceptabelt att danska problem, som i allt väsentligt orsakats av danska politiker, riskerar att drabba anställda och medborgare i Sverige. De problem som finns i den danska verksamheten måste lösas där de har uppstått.

Vi postanställda har under många år mötts av uppskattning och stor respekt. I krävande och tuffa yrken har vi levererat en förstklassig service. Vi vet naturligtvis att våra yrken förändras i takt med att samhället digitaliseras och brevvolymerna minskar. Men låt en sak vara fullständigt klar, vår vilja att göra ett bra jobb har inte förändrats. Vi är fortfarande de som sorterar och levererar brev och paket, fortfarande de som dagligen sliter för att kunderna ska få det som utlovats. När mediedrevet, ibland rättvist och ibland felaktigt, riktar in sig på PostNord, är det vi som får ta kritiken från kunderna.

Ärligt talat, nu räcker det. Vi utför ett arbete som är viktigt för såväl medborgare som företag i detta land. Vi kan inte acceptera att inte få de rätta förutsättningar att utföra vårt arbete, vi kan inte acceptera när postanställda framställs som slarviga yrkesutövare.

Vi är inte de enda yrkesgrupperna i Sverige som känner frustration över sin arbetssituation. Vi är långt ifrån de enda som plågas av stress och underbemanning, hot om hyvling av våra anställningar och om outsourcing av verksamhet. Men vi går gärna i spetsen för förändring, vi är övertygade om att fler kommer att hänga på i det fackliga arbetet för att skapa rimliga villkor på arbetsplatserna. Som fackliga företrädare i Seko Posten jobbar vi dagligen med både stora och små fackliga frågor. Några av dem är viktigare än andra:

  • Vi anställda i PostNord är en tillgång, inte en belastning. Vi är lojala och vi vill kraftigt förkasta bilden av att postanställda de senaste åren helt plötsligt blivit slarviga yrkesutövare. Vi vill leverera med god kvalitet!
  • PostNord är ett företag som genomgår stora förändringar, en ansvarsfull personalomställning är helt nödvändig. Vi säger därför nej till hyvling av anställningsomfattningar. Organisationerna ute på arbetsplatserna ska bygga på heltidsanställningar i så hög utsträckning som möjligt.
  • Breven minskar men paketen ökar, vi kräver att företagsledningen visar att de ser oss anställda som en viktig del av framtiden. Att möta kunder med egna lojala anställda ger både högre kvalitet och framtidstro. Vi säger därför nej till outsourcing av kärnverksamhet.
  • För att ha rätt förutsättningar att kombinera god postservice med schyssta arbetsvillkor för postanställda måste politikerna i Sveriges riksdag ta sitt ansvar. Det måste skapas rätt förutsättningar för PostNord att utföra samhällsuppdraget. Därför är en ny postlag som sätter svensk postservice framför ökad konkurrens på marknaden nödvändig.
  • Vi förutsätter att regeringen, tillsammans med sin motsvarighet i Danmark, hittar acceptabla lösningar på de stora problem som finns i Danmark. Detta ska inte påverka de anställda i den svenska verksamheten negativt.

Det är vårt uppdrag och vårt ansvar att stå upp för medlemmarna i dessa frågor och vi kommer att ta det ansvaret. Våra medlemmar kommer i sin tur att fortsätta göra sitt yttersta för att våra kunder ska få sina brev och paket.

En viktig förutsättning för långsiktig överlevnad är att framtidstron hos oss anställda återvänder. För att det ska bli verklighet måste PostNords ledning samt ansvariga politiker ta sitt ansvar och skapa förutsättningar för oss anställda att ge kunderna en god service.

 

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten