Medlemsinformation vecka 03

Seko Posten kräver kollektivavtal och schysta villkor i PostNord - och inom hela transportbranschen

Publicerad:

Seko Posten har konsekvent, och under många år, drivit att kollektivavtal och schysta villkor ska gälla inom transportbranschen. I den del av PostNords logistikverksamhet som utförs i egen regi är Seko bärare av kollektivavtalet, och har därmed det fackliga ansvaret för villkor och avtal. I den del av verksamheten där PostNord köper transporter av underleverantörer är det däremot inte Seko som är kollektivavtalsbärare. Trots detta har Seko Posten, tydligt och vid upprepade tillfällen, krävt kollektivavtal för företag som utför upphandlade transporter för PostNords räkning.

Senast detta krav ställdes till PostNords ledning var fredagen den 13 januari vid ett möte med företagsledningen. Seko Postens förhoppning är att PostNord efter detta möte är på väg mot en bättre hållning i frågan.

Frågorna om kollektivavtal och schysta villkor i transportbranschen har varit uppmärksammade i media den senaste tiden. Seko Posten välkomnar att media granskar en bransch starkt präglad av missförhållanden. Den svenska logistikmarknaden domineras i huvudsak av tre staters logistikföretag. Bring ägs till 100 procent av den norska staten, DHL är helägt av den tyska staten och den tyska staten är dessutom huvudägare i DB Schenker. Därutöver är svensk-danska PostNord en stor aktör.

Vi noterar att Stefan Löfven via media ställt krav på PostNord att säkra kollektivavtalsenliga villkor. Seko Posten tycker att statsministerns uttalande är bra och förutsätter att han också menar att motsvarande krav ska ställas på andra staters logistikbolag som verkar på den svenska marknaden. För Seko Posten är det självklart att samma krav ska ställas även på privata aktörer och vi har svårt att tro att statsministern har en annan uppfattning. Konkurrensneutralitet måste bygga på att samtliga aktörer på en marknad tar samma ansvar för schysta villkor och kollektivavtal, endast så kan lika förutsättningar uppnås.

Svenska fackföreningar ska ta ansvar för att kollektivavtal tecknas, detta är grundläggande för den svenska modellen. Politikerna måste i sin tur skapa bättre förutsättningar för en transportbransch utan dagens missförhållanden, genom lagstiftning men också genom exempelvis ökade resurser för polisen att genomföra kontroller på vägarna.

 

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten