2017

  • Spårtrafik – Avtalsnytt #2

    I början av veckan träffade våra förhandlare Almega igen för ett tredje förhandlingstillfälle. Det för första träffen efter att industrins parter hade gjort upp om det så kallade "märket". "Märket" består av tre delar, lönerna ökar med 6 procent förd...

  • 6F kommenterar uppgörelsen inom industrin
    • Avtal • Avtalsrörelse

    Fack och arbetsgivare inom industrin har idag kommit överens om ett treårigt avtal med ett sammanlagt värde på 6,5 procent. Så här kommenterar 6F dagens uppgörelse.

  • Seko har växlat avtalskrav med Almega Serviceentreprenad

    I dag har Seko växlat avtalskrav med Almega Serviceentreprenad. Löneökningar på 2,8 procent, reglerad "hyvling" och huvudregel för sammanhållna arbetspass är några av Sekos yrkanden.

  • Spårtrafik – Avtalsnytt #1

    Den 14 mars träffades Seko och Almega för att växla krav och yrkanden inför årets avtalsrörelse. Det tog inte många minuter för att förstå att vi befinner oss i helt olika verkligheter. Sekos krav bottnar i våra medlemmars verklighet och syftar till...

  • Seko kräver regler vid in- och uthyrning av järnvägsarbetare

    I dag växlar Seko yrkanden på järnvägsinfrastrukturavtalet. Motpart är Almega Tjänsteförbunden. För Sekos del är in- och uthyrning av arbetskraft den stora frågan.

  • Seko har växlat avtalskrav på telekom

    I går växlade Seko avtalskrav med Almega IT&Telekomföretagen. – För vår del hör restiden till de stora frågorna. Vi kräver att restiden ska ingå i arbetstiden, säger Per-Ola Fällman, ombudsman på Seko.

  • ”Almegas krav ett skilsmässoförslag”

    I går växlade Seko avtalskrav med spårtrafikföretagen inom Almega. – De lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko.

  • Fackförbund: Skapa ny modell för lönebildning
    • Avtalsrörelse

    Förbunden inom 6F, Byggnads, Elektrikerförbundet, Fastighets, Målarna och Seko, har länge kritiserat att lönerna i exportsektorn ska sätta "märket" för hela arbetsmarknaden. En grund i kritiken ligger i att lönebildningen cementerar dagens löne­...

  • Hyvlingsfrågan viktig när Seko förhandlar om spårtrafikavtalet

    Ett regelverk mot hyvling av arbetstid, stärkt pensionsavsättning och löneökningar på 2,8 procent. Det är några av de krav för bransch spårtrafik som Seko i dag lämnar till Almega.

  • Seko har växlat yrkanden med Maskinentreprenörerna
    • Kollektivavtal • Avtal

    Seko har växlat yrkanden med Maskinentreprenörerna (ME). Bättre reglerad beredskapstjänst och löneökningar på 2,8 procent är några av förbundets krav.